KISAH PENGHIDAP CARPAL TUNNEL SYNDROME YANG KEMBALI SIHAT TANPA PARUT


APA ITU CARPAL TUNNEL SYNDROME?

Carpal Tunnel Syndrome (CTS) merupakan penyakit saraf dan boleh menjurus kepada kesakitan dan rasa kebas yang berpanjangan. Adakalanya keadaan pesakit sangat teruk sehingga hilang deria rasa pada tangan dan memerlukan pembedahan sebagai langkah terakhir.


SIAPA YANG SELALU MENGHIDAP CARPAL TUNNEL SYNDROME?

Kebiasaannya Sindrom Carpal Tunnel akan menjengah para guru, pensyarah, pekerja pejabat, tukang jahit, pekerja binaan atau senang cakap mereka yang banyak menggunakan tangan untuk menulis, mengguna sebarang peralatan serta menggunakan komputer dengan postur yang kurang sesuai.


Journal of the American Medical Association telah mengklasifikan beberapa kriteria golongan yang berkemungkinan menderita dari sindrom ini seperti:

Jantina

Wanita umur pertengahan lebih berisiko tinggi mengalami CTS disebabkan perubahan hormon. Ianya lebih berisiko sekiranya wanita tersebut mengalami kencing manis, obes, merokok dan hampir putus haid. Ibu hamil turut mengalami risiko ini akibat kekurangan vitamin B1 semasa kehamilan.

Berat badan berlebihan (obesiti)

Apabila berat badan berlebihan, kadar oksigen yang disalurkan ke seluruh badan agak berkurangan dan tidak lancar mengakibatkan lebih berisiko menghidap sindrom ini. Amalkan senaman ringkas dan mudah namun konsisten bagi mengelaknya.

Kekurangan vitamin

Vitamin B dan Vitamin C sangat diperlukan oleh tubuh badan (ianya tidak boleh dihasilkan dalam tubuh namun diperoleh dari sumber makanan serta vitamin yang diambil). Kedua jenis vitamin ini memastikan sistem saraf tubuh berfungsi dengan baik

Personaliti

Maksud personaliti di sini lebih kepada pekerjaan yang dilakukan serta cara setiap individu menangani kehidupan mereka. Lebih positif dan kekurang stress membolehkan hidup yang lebih sihat dan bahagia.

BAGAIMANA MENGELAK CARPAL TUNNEL SYNDROME?

Berikut adalah postur yang digalakkan bagi mereka yang banyak menggunakan komputer.

Antara lain, senaman tangan juga dapat membantu mengelak daripada mengalami sindrom ini.

PENGALAMAN PESAKIT CARPAL TUNNEL SYNDROME

Kisah ini diceritakan oleh Puan Nora Ahmad, beliau mengalami CTS pada tahun 2010 dan telah mengalami pembedahan pada tangan kanannya. Beliau kini semakin pulih dan parut pembedahan hampir tidak kelihatan langsung. Jom baca bagaimana beliau hadapi sindrom ini serta pemulihan yang beliau lalui.

Cantik aje nengok jahitan Dr. Pasupathi kat tanganku ni. Pakar Orthopedic Pantai. Doktor lelaki India yang sangat baik.

Masa tu 2010. Nora merupakan pesakit termuda doktor ni yang mempunyai CTS #carpaltunnelsyndrome sepanjang beliau bertugas di oversea & Malaysia. Almaklum masa tu umur Nora baru 29-30 tahun.

Tanda2 bermula selepas melahirkan Hafiz. Kebas2, tengah malam pun terjaga bisa, pegang cerek panas rasa suam je, pegang botol kekadang terlepas, tengah makan tangan mudah kebas, dll.
Buat ujian kejutan elektrik... hehe... Nerve Function Test. Hadoi taubat rasa diberi cas2 elektrik.
Skor lebih 7 tangan kanan & Skor 4 tangan kiri.

Ambil keputusan bersama suami untuk operate tangan kanan saja. Jika tak susah nak cebuk bila melabur. Nak handle breastfeed Hafiz yang masih bayi lagi, belum setahun pun umur masa tuu.
Nak operate kena buat MRI dulu. Lagi lahhh tak sanggup. Sebab meniarap sepanjang masa. Hadoiii... Injek cecair masa MRI pun sakitnya huhuiiii... lagi OK injection dexa nak lahirkan premature baby.
Masa operate, bius tangan aje, so memang sedarlah kat bilik operasi. Sejuk sangat memang sesangat sejuk. Tak bermalam pun. Operate pagi, tengahari dah balik.

Selepas MC 10 hari, buka jahitan. Bab ni yg lagi ngeri berbanding operate.
Sekarang? Tangan kiri saya?
Alhamdulillah sejak makan vitamin semulajadi sejak 2012, terutamanyaVIVIX superantioksidan, B COMPLEX megadose, OSTEMATRIX kalsium, VITALEA multivitamin & multimineral dan SHAKLEE COLLAGEN POWDER, Nora rasa Skor CTS menurun bagi tangan kiri. Tak rasa dah simptom-simptom seperti dulu.

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=ff0cfed03128175f91fab08064d6b217
Niat asal makan Shaklee untuk kesihatan lain seperti kekejangan kaki, kolesterol, resdung & awek muda, tak sangka dapat membantu saya dengan masalah CTS ini.

Malah parut jahitan macam tak wujud. Penangan kolagen Shaklee & Vivix lah ni. Kolagen membantu menghilangkan parut luka jahitan & baik untuk keanjalan kulit & kesihatan sendi.

Nora biasanya akan tunjuk gambar jahitan ni kat students Pusat Asasi masa ajar topik Biology II: Human Skeleton & Locomotion. Silibus ada sebut tulang carpal. Apa lagi share lah pengalaman sebenar. Tidak berdasarkan teori buku semata2.

Kenangan...
Nora Ahmad

Haa..Korang yang ada masalah sama macam Pn Nora ni bolehla cuba apa yang beliau amalkan. Kalau perlukan konsultasi, boleh terus hubungi saya seperti di bawah:
HUBUNGI SAYA SEKARANG, LINDA ISMAIL
sms | whatsapp 0129401604

DAFTAR KEAHLIAN : KLIK DI SINI 

http://sihatdengansaya.blogspot.my/p/belian-online.html


ATAU Klik DI SINI untuk membuat pembelian.
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=ff0cfed03128175f91fab08064d6b217

CONVERSATION

0 comments: