SAMBUNGAN KISAH KEHILANGAN DOMPET DAN SALAH GUNA KAD DEBIT

Viral di facebook, kisah kehilangan dompet seorang doktor dan kadnya telah disalahgunakan oleh seorang wanita dengan membeli emas di Ismail Gold, Mydin Semenyih.


Kronologi kisah tersebut yang dipetik dari fb Nur Adibah, baca DI SINI

Terbaca komen netizen; saudara Ariffin
Bg aku satu je...ni kecuaian tuan punya dompet yg buatkan org lain yg bukan penjenayah hilang akal dan terdesak utk ambil krsempatan...nk keluarkan duit mmglah taktau nombor pin...jalan mudah adalah transaksi debit...aku rasa bukan psngan tu je akan buat.. Malahan sesiapa pun akan buat...hmmmm



Komen yang mendapat reply agak banyak ini mengundang tangan saya untuk meneruskan pembacaan di situ.

Pendapat sayasangat mudah, cuba kita lihat di balai polis Jepun. Hatta sekaki payung pun orang jumpa dan hantar kat balai. Duit berkepuk-kepuk, rantai dan sebagainya berlambak kat dalam bilik lost n found di balai. Selepas beberapa tahun tak dituntut, polis akan hubungi orang yg jumpa tu dan dihebahkan menjadi milik si penjumpa.

Walaupun org Jepun hanya minoriti yang beragama Islam, dari kecil mereka dah dididik, harta orang bukan harta kita sendiri.

Kita ni pula dalam Islam terang-terang dah ajar, maka didiklah anak-anak kita. Dan kisah yang viral itu harap dijadikan iktibar untuk mendidik anak-anak nanti.

Lagi kisah salah guna kad orang lain di sini :http://www.sinarharian.com.my/padah-guna-kad-kredit-orang-lain-1.40900

Untuk yang mengalami kesempitan hidup, janganlah berfikiran pendek dan buat perkara-perkara yang tak diingini. Apa salahnya berusaha dan mencari jalan keluar dari kesusahan itu. Saya bercakap dari segi pengalaman sendiri. Kerana itu jugalah saya memulakan bisnes saya sendiri dengan modal serendah RM65 sahaja. Anda nak cuba membuka perniagaan anda sendiri bersama-sama saya?

Jangan risau, kami akan bantu dari mula hingga anda berjaya.

Berminat?



HUBUNGI SAYA SEKARANG, LINDA ISMAIL
sms | whatsapp 0129401604

DAFTAR KEAHLIAN : KLIK DI SINI

http://sihatdengansaya.blogspot.my/p/belian-online.html
 

CONVERSATION

0 comments: