RESIPI TEMPOYAK KACAU

Hari ni buat tempoyak kacau. Korang tau tak tempoyak kacau tu apa? Kalau orang Negeri Sembilan, dia masak tempoyak tu dengan cili api, segala jenis daun-daun dan udang. (Ni yang MIL selalu masak la, versi korang tak pasti pulak)


Yang saya selalu masak, resipi tempoyak kacau tu macam ni:


RESIPI TEMPOYAK KACAU
Bahan-bahan
Cili Api
Kunyit Hidup
Ikan Bilis
Serai
Tempoyak
Petai
Garam dan gula

Cara-cara
Tumbuk cili api, kunyit dan ikan bilis. Masak sekejap dalam periuk, letak air sikit je.
Ketuk/titik serai dan masukkan dalam periuk.
Masukkan tempoyak dan petai.
Kacau sampai masak.
Perisakan garam dan gula.

*cili api tu ikut suka korang la nak banyak mana pedasnya ya
**petai tu saya potong panjang-panjang, bukan apa, matanya besar sangat dan nak pastikan tak ada ulat petai dok dalam tu. Terlebih protein pulak kalau makan ulat petai :D

Habis je masak, kitorang mengadap durian yang dah dikeluarkan dari freezer. Sedapnya SubhanAllah! Saya beli durian murah-murah aje kat Seri Rampai, ala yang dekat dengan branch Shaklee kat situ. Dapatla 3 biji RM10, sebekas penuh durian tu baru dalam RM15 je. Tu tak kira yang dok balun kat kedai durian tu ari tu.

Balik kepada cerita kami makan durian. Entah macam mana, tiba-tiba rumah macam kena serangan lalat! Maka keluarlah idea merepek saya dan mama, bila mana kami buat dialog lalat-lalat tu.

Saya : wei korang, rumah tu ada bau sedap la. Jom serang!
Mama : aah, ada bau tempoyak, harum sangat
Saya : tapi, rasanya dia beli durian murah je kot
Mama : ah lantakla, janji dapat makan yang sedap hari ni

Hihi.
Macam tu la lebih kurang dialog bila kami bertukar jadi lalat. Mama pun layankan aje saya punya perangai tu.

Erm, tempoyak dan durian, orang kata tinggi kolestrol. Tapi saya malas nak pikir banyak, sebab Phytocol-ST kan ada. Phytocol-ST menghalang kolestrol daripada memasuki kapilari darah. Kalau makan sekali dengan Omega Guard, lagi power tindakannya tau!

Korang kalau nak tau lebih tentang produk tersebut, jangan malu-malu hubungi saya ya:

Linda 0129401604
sihatdengansaya@gmail.com

CONVERSATION

0 comments: