Power pumping sambil bertahajud


Sejujurnya, saya suka bantu ibu-ibu yang ingin jayakan penyusuan dengan memberikan kata-kata semangat serta panduan penyusuan yang betul berdasarkan pengalaman serta sedikit ilmu yang saya pelajari sepanjang hampir 5 tahun meyusukan anak-anak tanpa henti ini.

Kalau tak cukup semangat dan tak tahu kaedah yang betul, seorang ibu boleh mengalah dan tak sanggup meneruskan penyusuan seperti yang pernah saya alami dahulu.

Alhamdulillah, saya dikelilingi oleh keluarga terutamanya suami dan ibu yang benar-benar menyokong penyusuan ekslusif ini.

Sedikit perkongsian daripada saya tentang bagaimana nak banyakkan susu ketika datang haid, ketika stress dan tak lupa ketika sedang mengandung.

Bagaimana Power Pumping Membantu Penyusuan?


Kaedah Power Pumping pada dasarnya adalah satu konsep ransangan kepada payudara seterusnya memberikan signal kepada otak untuk menghasilkan lebih banyak susu badan.

Walaupun tiada susu dihasilkan sepanjang sesi pengepaman ini, teruskan mengepam pada waktu yang sama setiap hari agar badan boleh berinteraksi dengan rutin ini.

Bila Nak Buat Power Pumping?

Kebiasaannya saya membuat Power Pumping ketika memandu pergi dan balik kerja.
*Tolong jangan tiru aksi saya tanpa pengalaman dan gajet yang betul! Saya gunakan Medela Freestyle ketika memandu dan sesi pengepaman telahpun saya set sebelum memulakan perjalanan.

Antara waktu lain yang sesuai membuat Power Pumping adalah ketika lunch hour di pejabat bagi yang bekerja. Boleh juga dilakukan pada waktu malam ketika bangun bertahajud.

Bagaimanapun, kesesuaian membuat Power Pumping bergantung kepada waktu yang sesuai untuk ibu-ibu di luar sana. Saya kongsikan bagaimana membuat Power Pumping ketika bangun malam ya. Semoga bermanfaat buat semua.

Cara buat Power Pumping Waktu Malam

Kalau gunakan pam elektrik (double) boleh amalkan seperti di bawah:

Pam serentak 10-15minit. 
Solat 5 minit.
Pam 10-15minit
Zikir 5 minit
Pam 10-15minit
Mengaji/doa 5minit
Pam 10-15minit.
Siap...

*tak perlu basuh pam
*tutup corong takut serangga masuk

Lepas selesai Power Pumping baru basuh pam.

Kalau bayi bangun, pam sebelah dan susukan sebelah lagi.

Buat setiap malam, kalau boleh pada waktu yang sama setiap hari. 
InsyaAllah, lepas seminggu dua boleh nampak kesannya.
Ada juga yang nampak lepas satu hari, bergantung kepada badan masing-masing.

Selamat Mencuba!

Anda juga boleh mencuba Set Penyusuan untuk membantu memberikan tenaga berpanjangan sepanjang penyusuan.

Klik di sini untuk membuat pesanan.
Set Penyusuan E
Set Penyusuan B
Set Penyusuan Premium

Linda
0129401604

CONVERSATION

0 comments: