Cabaran Penyusuan Eksklusif Yang Patut Buat Anda Malu!

Sahabat saya, teruja tengok saya menyusukan anak-anak yang Alhamdulillah kesemuanya sihat dan susah nak dapat penyakit.

Lepas dapat anak sulung, lagi seminggu nak kerja dia tanya macam mana nak buat stok susu. Saya macam, "What!!!!! Lagi seminggu kot!"


Langkah pertama menuju penyusuan


Terus saya suruh gi beli pam, dia beli Spectra 3 (itupun lepas baca review Tips Beli Pam Susu Best dari saya). Petang tu juga saya guide dia untuk mengepam dan buat stok. Oh ya, saya beri guidance kepada ibu-ibu yang betul-betul nak berjaya dalam penyusuan. Ala-ala support group la kan! Saya tak gi jumpa, cuma ikut Whatsapp dan sms sahaja. Ada satu dua kes yang saya pergi lawat dan ajar cara perah dan cara lekapan mulut bayi yang betul kat adik angkat saya.

Berbalik cerita kawan saya tadi, Alhamdulillah dia pun berjaya buat stok untuk 3 minggu advance sepanjang seminggu mengepam. Set Penyusuan paling asas dia ambil dengan saya untuk cukupkan tenaga dan bertindak sebagai milk booster untuk dia.

Sayang seribu kali sayang.
Walapun dah berjaya buat stok, ada lagi cabaran lain bila dia mula masuk kerja!

Boss tak beri peluang mengepam


Boss dia sengaja pindahkan dia dari cubicle tersorok kepada cubicle 1 group lelaki (bos dia tu coursemate kitorg dulu). Terpaksa pam kat tangga opis aje, surau tirai jarang. selalu kena pergi site, dengan jumpsuit yang berjam nak pakai dan buka. Tapi dia tabah mengepam bila ada kelapangan.
IBU-IBU TAK ADA ALASAN KALAU TAK NAK PAM TAU!

Kecewa dengan keluarga mertua


Balik rumah pula, frust sangat bila dapat tau mak mertuanya buang semua EBM dalam diam, dan bagi baby dia minum susu formula sebab renyah katanya. Itupun nasib baik ada adik ipar tukang repot. Nasib badan. Macam tu lah kadang-kadang asam garam tinggalkan anak dan duduk serumah dengan keluarga mertua.
KELUARGA MAINKAN PERANAN PENTING UNTUK SUPPORT PENYUSUAN!

Tekadkan hati teruskan penyusuan


Sekarang dia dah mengandung anak kedua, nasib baik dah pindah rumah. Kali ni dia nekad nak cuti bersalin (4 bulan tanpa gaji), nak susukan anak. Selepas tu pulak akan terus hantar taska yang dah biasa uruskan EBM.

Kepada ibu-ibu: semua tu adalah alasan. Jadikan ia sebagai cabaran untuk jayakan penyusuan walau apa jua halangan. Jangan jadikan alasan itu sebagai motif utama nak ke pasaraya dan rembat setin dua susu formula ya!

Nak dapatkan Set Penyusuan beserta konsultasi eksklusif?
Jom dapatkan di sini ya!
Set Penyusuan E
Set Penyusuan B
Set Penyusuan Premium

Tahukah Anda?




Yay! Saya berjaya memberi penyusuan eksklusif kepada anak saya selama setahun dan masih menyusukan sehingga kini!
Alhamdulillah, semua anak-anak saya delay solid dan lengkap penyusuan mereka.

Nak tahu bagaimana?
Roger je lah!

Linda 
0129401604

CONVERSATION

0 comments: