8 KRITERIA MEMILIH COLLAGEN TERBAIK

Di sini saya senaraikan kriteria yang perlu diambil kira dalam pemilihan Collagen yang baik.


8 panduan pemilihan Collagen yang baik:

1. Lebih baik memilih collagen dalam bentuk makanan (serbuk/ tablet/ cecair) berbanding daripada collagen jenis suntikan. 
Why?? ..Bagi memastikan sintesis enzim yang berlaku di dalam tubuh mebantu serapan collagen dgn lebih optimum ke dlm sel-sel tubuh badan.

2. Pilih saiz collagen sekurang-kurangnya 1000 Dalton dan ke bawah. Microfine size membantu penyerapan yang baik kerana saiz ini adalah saiz yang paling optimum diserap oleh sel, maka setiap collagen yang diambil 99%-100% mampu diserap, secara tidak langsung akan memberi effect dengan kadar yang lebih cepat.

3. Pastikan setiap pemilihan collagen mempunyai emolient yang unggul dan boleh mengunci kelembapan yang berpanjangan. Sah sah nak kulit yang nampak moist semulajadi kan! 

4. Pastikan kolagen mempunyai antioksidaan yang tinggi untuk mengurangkan kesan pra-penuaan (penuaan awal).

5. Pastikan supplemen tersebut mempunyai elemen vitamin B-Complex untuk membantu sintesis atau pembentukan collagen dari tubuh kita sendiri. So, sumber collagen akan bertambah..satu yang kita tambah melalui pengambilan supplement, satu lagi yang dihasilkan oleh badan kita secara semulajadi. InsyaAllah kesan akan lebih baik.

6. Collagen juga penting untuk kekal cantik tapi pastikan ia ada kandungan glucosamine untuk kesihatan sendi. Bonus kan?

7. Pastikan setiap collagen itu mempunyai bahan yang merangsang pembentukan asid hyaluronic yang bertujuan memberi kesan ketegangan pada kulit. Ia berfungsi mengikat collagen dengan serat yang elastin.

8. Last but not least, pastikan ia selamat dan mesra alam.

Kredit : ireach

CONVERSATION

0 comments: