Perginya bayi kecil ini, Al-Fatihah...


Tersentuh rasa membaca nukilan seorang ibu, Marini Abdul Rahman yang kehilangan anak keduanya yang berusia 3bulan lebih di rumah pengasuhnya Honey* (bukan nama sebenar).

Mendengar kisah dari kedua-dua pihak, membuatkan saya saban hari terkenang anak-anak saya, perjalanan hidup kami yang entah apa pula likunya. 

Mas Armand Saiff bin Mas Aidiff, sudah tentu menjadi penghuni syurga. Ketentuannya di sana, Allah lebih menyayanginya dan menempatkan bidadara syurga ini menanti ibunya di sana.

Mengenali pengasuh Armand, Honey hanya melalui alam maya. Kami berkongsi cerita dan pengalaman dirinya sebagai pengasuh dan saya sebagai ibu di dalam group KBS di fb, tak sekali saya menyangka pada hari tersebut Honey diuji untuk berdepan dengan situasi begini. Seluruh ahli KBS bersedih dan sama-sama membantu dari segi sokongan moral untuk Honey.

Membaca blog mama Marini menjadikan saya lebih menghargai anugerah Allah yang tak terhingga ini. Membaca komen di blog Mama Marini itu juga membuatkan saya hampir terpana seketika apabila menyedari terlalu banyak kematian bayi ketika itu, tak kira di mana saja kejadian itu berlaku sama ada di rumah pengasuh mahupun dalam jagaan sendiri.

Memahami perasaan Honey yang masih lagi trauma apabila melihat Mas Armand kaku dan longlai ketika dalam lenanya pagi itu, Honey juga telah melakukan yang terbaik bagi menyelamatkan bayi kecil itu. Namun, ketentuan Allah itu harus kita akur. Syabas Honey, tanggungjawab dan amanah yang diberikan kepadamu mengasuh anak syurga itu dijalani dengan sangat baik. Bukan mudah nak cari pengasuh yang sedaya upaya memberikan yang terbaik untuk anak kita. Hargailah pengasuh anak anda, toleransi itu sangat penting.

Buat mama Marini, saya yakin dia redha dengan pemergian Mas Armand. Semoga Allah memberikannya kekuatan dan semangat baru untuk meneruskan hidup ini.

Al-fatihah buat bidadara syurga ini;
Mas Armand Saiff bin Mas Aidiff
Januari 2014 - 16 April 2014
(foto kredit blog Mama Marini)

CONVERSATION

0 comments: