5 TIPS PEMAKANAN SIHAT

  1. MAKAN PERLAHAN-LAHAN



    Otak akan memberitahu bahawa perut telah kenyang selepas 20 minit. Makan dengan perlahan dan kunyah betul-betul sebelum  telan.
    Untuk menjaga sistem penghadaman saya, saya amalkan Omega Guard dan Herblax setiap hari bagi mengelakkan sembelit dan melawaskan pembuangan sisa kumuh.
     
  2. JANGAN SKIP WAKTU MAKAN



    Melangkau waktu makan biasanya akan menurunkan kadar metabolisme badan dan kurang membakar lemak. Ini akan menyebabkan peningkatan berat badan.
    Tingkatkan kadar metabolisme anda dengan meminum banyak air masak serta meningkatkan kadar pengambilan protein dalam diet harian anda.
      
  3. 'TIPU' OTAK ANDA


    Otak membuat keputusan berdasarkan apa yang kita lihat pada makanan dalam pinggan. Dengan meletakkan makanan dengan bahagian yang sama dalam pinggan yang lebih kecil dapat ‘menipu’ otak. (Otak mentafsirkan bahawa kita sedang mengambil makanan yang lebih banyak)

  4. BACA LABEL MAKANAN



    Baca kandungan nutrisi pada setiap label makanan dengan teliti. Perhatikan Jumlah Kalori dan kalori daripada Lemak, Protein dan Karbohidrat.
    ESP dan Cinch amat membantu saya memenuhi keperluan diet harian saya kerana kandungan gula yang hampir rendah dan indeks glisemiknya membuatkan saya tidak risau untuk minum minuman ini setiap hari.
     
  5. MAKAN MAKANAN BERNUTRISI TINGGI



    Tiada suatu makanan pun yang mengandungi semua nutrien di dalamnya. Makanlah secara seimbang dan pelbagai untuk membina kesihatan yang bagus.
    Saya sendiri adakala tidak berkesempatan untuk menyediakan makanan yang lengkap untuk keluarga saya. Tambahan kekangan waktu kerja membuatkan saya akan kehabisan tenaga setelah seharian di pejabat. Dengan itu, saya sentiasa pastikan 1 biji VitaLea diambil setiap hari bagi melengkapi nutrien di dalam badan saya.

     Inginkan penerangan lebih lanjut tentang pemakanan bernutrisi lengkap?
     Jangan malu-malu untuk hubungi saya seperti di bawah:
    Linda
    0129401604
    sihatdengansaya@gmail.com

CONVERSATION

0 comments: