Dah ada 400,000 pesakit buah pinggang di Malaysia pada tahun 2017!

Mengikut perangkaan dari Kementerian Kesihatan Malaysia, dianggarkan seramai 400,000 pesakit buah pinggang di Malaysia dan 40,000 daripadanya penghidap tahap kelima yang memerlukan dialisis. Manakala selebihnya berada di antara tahap 1 hingga 4.




Daripada jumlah ini, Linda yakin ramai antara kita yang mempunyai ahli keluarga yang turut menghidap penyakit yang sama. Tak mustahil juga diri kita sendiri berisiko tinggi untuk menjadi penghidapnya.

Persoalannya, apa tindakan kita untuk mengurangkan risiko tersebut?
• berdiam diri sampai tunggu maut menjemput pergi?
• mencuba pelbagai produk yang tidak diiktiraf dan tiada kajian tetapi gebangnya mengalahkan 1001 khasiat alam?
• menangis di bucu katil siang dan malam?
• makan lebih banyak dan nikmati saat-saat akhir kehidupan?

Yes! I might sound very harsh! Hakikatnya kita diajar untuk tidak berputus asa. Dan kita kena ingat, tiap-tiap penyakit ada penawarnya kecuali mati. Selagi ada nafas untuk menghirup udara, selagi ada degup jantung yang tersisa, usahalah.

Kalau dulu kita makan tak beringat, sekarang dah mula kena berpada.
Kalau dulu kita hidup tak pernah nak bersenam, sekarang dah mula hidup gaya sihat.
Kalau dulu kita rasa tak perlukan suplemen berkhasiat, sekarang kita dah kena fikirkan dan cari yang berkualiti.

Linda pernah kena buah pinggang bengkak di usia 24 tahun. Ya Allah sakitnya waktu tu. Merasalah "percutian" 5 hari 4 malam di Subang Jaya Medical Centre (sekarang dah jadi Sime Darby Medical Centre). Waktu kena tu, Linda kat ofis, overtime hari Sabtu. Pagi tu dah rasa sakit sangat kat pinggang, tapi tahankan lagi. Mula-mula ingat nak kena senggugut, dan kencing mula tak lawas. Petang dalam jam 2 petang, Linda dah tak boleh luruskan badan, jadi macam nenek kebayan terbongkok-bongkok. 

Nak tak nak, drive juga dari ofis ke klinik, terus doktor rujuk ke hospital sebab air kencing dah ada protein. Disebabkan ofis jauh dengan rumah, dalam kereta memang dah siap beg baju kalau-kalau kena tumpang tidur rumah kawan. Bila sampai hospital, memang terus admitted la jawabnya. 

Paling tak boleh lupa, waktu admitted tu jugak dapat tau bas yang mama naik dari KL ke Ipoh kemalangan, mujur hentakan kat kepala mama tak berapa kuat. Alhamdulillah semuanya selamat.

Berbalik kepada kisah buah pinggang tu, janganlah buat main-main ya. Buah pinggang ni bukannya boleh beli kat pasar, bukak kulit kita dan ganti dengan yang plastik. Takdenye! Since Linda dah ada pengalaman buruk tu, Linda memang tinggalkan minuman 3 dalam 1, air manis (kadang-kadang je minum), nescafe pun boleh kira dengan jari je berapa kali minum. Lagi satu, elakkan la air berkarbonat, ini memang culprit kepada kesihatan buah pinggang kita ya.


Jangan malas minum air masak, cukupkan la minimum 8 gelas air sehari. Waktu mengandungkan Haqeem dulu, pernah gak kena lagi macam ni. Merangkak Linda dalam rumah sebab sakit sangat. At last admitted gak, sebab buah pinggang dah kena jangkitan.

Sekarang ni, bila terasa sakit sikit kat belakang pinggang tu, cepat-cepat Linda minum air masak. Sebelum buang air kecil pun capai segelas air. Dah keluar tandas pun Linda minum lagi segelas. Fuhhh...serik tau!


So sekarang ni, Linda memang kaw-kaw konsisten Vivix, antara suplemen yang ada kajian dari pihak ketiga. Vivix ni repair sel dalam tubuh, buang sel mati dan bantu janakan semula sel-sel baru supaya organ dalaman kita sentiasa sihat. Inilah baru kita panggil awet muda, bukan muda kat muka je, tapi muda dari dalaman sehingga terserlah kecantikan luarannya tau! Kena pulak Vivix ni pure, korang letak la dalam freezer, konpem tak beku sebab dia hampir tiada air atau bahan tambahan. 

Kenapa Vivix? Kenapa tak benda lain?
Cuba korang tengok, apakah makanan untuk kesihatan buah pinggang? Tu kat atas tu Linda dah letak gambarnya kan.
Vivix ni ada 4 kandungan yang sangat hebat:
• Muscadine Grape
• Elderberries
• Purple Carrot
• Polygonum Cuspidatum (Japanese Knotweed)

InsyaAllah semua ni sangat bagus untuk buah pinggang samada yang sihat ataupun yang telah mula mengalami kemerosotan sel.

Kalau korang nak jaga kesihatan buah pinggang, atau ada mengalami masaah buah pinggang, Linda cuba bantu ya. 

Tahukan macam mana nak hubungi Linda?
sihatdengansaya@gmail.com

Testimoni Pesakit Buah Pinggang Bocor yang Kembali Sihat : https://youtu.be/COoqpEyfGhM



CONVERSATION

1 comments:

khairun nizam said...

Ade sesape yg perlukan buah pinggang?
Darah jenis B..
Please contact
life_demanding92@yahoo.com
Atau whtsapp
0102202770