Minyak masak dan petrol naik, surat terbuka buat Perdana Menteri Najib Razak, terkesankah?

Baru hari ni baca open letter to MO1.
Klik di sini untuk artikel lanjut (http://bit.ly/lettertonajib)

Serius terbit air mata.
Tapi mengenangkan air mata yang jatuh tu hanya sia-sia, terus masukkan balik air mata tu.

Entah.
Tak rasa pun diorang terkesan dan peduli dengan nukilan rakyat jelata. 



Bila rakyat diseru berUBER tahun ni, lagipun dah diberitahu tahun lepas untuk rakyat buat 2 kerja, sebenarnya diorang fikir tak betapa restless nya rakyat yang buat 2 kerja yang melibatkan fizikal? Tahu tak bahayanya buat kerja terutamanya memandu dalam keadaan mata dan badan yang letih?

Nasihat saya, kalau anda sudah mula terpaksa buat 2 kerja, pilihlah kerja yang betul, yang tak berisiko tinggi. 

Memang orang kata duit tak boleh beli segala-galanya.
Namun dalam keadaan sekarang, nak buat apa-apa pun kena ada duit.

Saya sendiri dari dulu dah buat 2 kerja. 3, 4, 5 kerja pun pernah. Balik kerja, terus gi berniaga kat uptown. Dari tak reti buat popcorn, waffle, dah jadi pandai. Dari tak reti pilih baju bundle, saya bukak kedai bundle. Eh macam-macam lagi lah!

Penat woo. Sebab semua tu melibatkan fizikal. Kalau tak kuat badan, memang mengantuk la jawabnya nak gi kerja pagi-pagi esoknya. Sampailah saya give up dengan extra work yang meletihkan ni. 

Bila letih, saya cari solution untuk lebih bertenaga. Dan tak sangka, masalah saya bukan selesai takat situ je. Saya sendiri pilih penyelesaian untuk berniaga dengan cara lebih mudah, kurang meletihkan dan boleh diakses dari mana-mana sahaja.

Korang yang rasa nak ubah atau mulakan perniagaan dengan lebih mudah ni, bolehlah cuba. Modal pun rendah sangat-sangat, bil Astro sebulan korang lagi mahal tau! Badan pun tak penat. Yang penting ada kesungguhan.

Bulan ni minyak masak dan petrol dah naik. Tak mustahil banyak lagi kos kehidupan yang akan meningkat di masa akan datang.

Renung-renungkan...

CONVERSATION

0 comments: