TESTIMONI 032 : NOR ZARITA BINTI MAT SALEH (ESP bantu Banyakkan Susu)

ESP Bantu Banyakkan Susu

TESTIMONI 032 : NOR ZARITA BINTI MAT SALEH

Assalamualaikum..

Nama saya Nor Zarita Binti Mat Saleh berumur 31 tahun.... sebenarnya saya mula kenal shaklee penghujung tahun 2012 ...masa mula mengandungkan anak sulung.Bila anak sulung..kita excited nak bg yang terbaik kan.... saya hanya cari info kt google je masa tu n cari seller shaklee pun kt google. Seller tu suggest esp utk ibu mengandung Tapi malangnya tekak saya tak mampu nak telan esp sebab alahan yang teruk.

.

Akhirnya esp tu saya wakaf je kat ahli2 dalam rumah..Lepas bersalin anak sulung, saya terjebak lagi dengann shaklee. Kali ni kawan pula yg suggest sebab masa tu saya nak bnyakkn susu. Tp saya tak ambil dari awal, kalau tak silap dua atau tiga bulan lepas pantang. Sebabnya esp kan soya,mak tak bagi sbb tkut sejuk. Saya pun ikutkan jela.
.

Habis pantang saya minun esp tp tak konsisten. Ikut suka je sbb mcm tak yakin je . Lagipun sebab kena “brain wash” dengan mak. Mak memang pantang anak atau menantu dia makn bukan-bukan lepas bersalin. Saya dapat susukan anak sulung smpai 8 blan sahaja. Lepas tu susu dah kering dan stok pun tak bnyak. Puas usaha buat power pumping tp tak berhasil. Kecewa sudah tentu, kerana saya mmg berhajat nak breastfeed anak smpai 2 tahun.
.

Penghujung blan 10 2014, saya disahkan mengandung lagi. Masa mula pregy anak ke dua, saya hanya makan vitamin dari kliniik sahaja. Sampailah satu hari, saya sakit perut yang amat sangat. Pergi klinik doktor cakap mungkin gastrik atau pedih ulu hati. Saya jenis yang tak suka makan ubat. Sakit perut ni terjadi sebelah malam masa nak tidur. Masa tu dah masuk 7 blan rasanya.
.

Saya mengadu pada kakak kecik molek kak Suhaila Abdul dan dia suggest minum ESP. Masa tu yakin tak yakin je tapi sebab takut sakit menyerang saya minum. Jeng-jeng-jeng, magic..mmg tak sakit da .boleh tdo lenaaaa habaq hang....hihihiMasa kandungan masuk 8 bulan kawan-kawan sebuyung dok angkut set bersalin shaklee. Saya pun terjebak sama .sebabnya saya takut kena czer. Baby songsang.
.

Akhirnya pada 30 mei jam 12 tgh malam saya dimasukkan ke wad sbb dah leaking dan masa tu genap 36 minggu.Baby masih songsang dan confirm kena czer. Lepas je keluar dari dewan bedah, saya stay kt rest bay . Jam 6 pg baru dipindahkan ke wad. Tp kena baring smpai jam 12 tghari dan bila dah boleh bgun saya mulakan operasi utk breastfeed baby.
.

Masa tu semua set berpantang tak bawa ke hospital sebab suami kelam kabut. Jadi bila dia balik rumah nak ambil barang , saya pesan siap-siap kat suami tolong bawa ESP, zinc dan vit c..Masa dalam wad saya curi-curi minum ESP sebab takut mak nmpak..Niat saya satu je, nak bnyakkan susu dan nak bagi susu keluar cepat. Alhamdulillah...sebelum minum esp (lepas bersalin) saya pam dpt sebnyak 1 sudu kfc je. Baby dah merengek lapar dan saya jadi stress.
.

Tapi lepas minum esp, beberapa jam lepas tu alhamdulillah dari 1 sudu bertambah ke 1 oz....bertambah ke 2 3 4 oz. Kalau tak sebelum ni baby nangis, sekarang baby tdo kekenyangan.... nurse yg buat routine check puji je baik baby tdo. Dan yang paling best, nurse pun terkejut lepas sehari bersalin susu dah bnyak. Malam sblm tu nurse asyik jenguk sebab baby nangis tak henti-henti akibat kekurangan susu..
.
Owh lagi satu, sementara tunggu suami datang bawa makanan orang pantang (saya mmg xda spare makanan dan makanan dalam wad tak makan sebabbnya kebnyakannya xsesuai) jadinya saya minum je ESP Suami datang dalam pukul 2 petang bawa makanan pun saya masih tak lapar. Biasanya kalau orang lepas bersalin tak jamah nasi panas perut akan masuk angin kan? Syukur sangat saya takda langsung sakit perut.
.

Lepas keluar wad, saya masih lg minum ESP...kali ni saya nekad kena marah dengan mak pun biarlah sebab saya nak target saya tercapai. Mak pun pelik, saya makan nasi sikit tp bila pam susu berbotol- botol dapat. Akhirnya dia diam je bila tgk saya teguk ESP. Masalah sejuk-sejuk pun takda , jadi dia tak kisah dahEmpat atau lima hari lepas bersalin, tiba-tiba saya kena bengkak susu. Sakit sgt.
.
Saya terus message kak suhaila dan dia suggest lecthin. Dia datang rumah semata-mata nak hantar lecithin dan suruh stop dulu minum ESP. Alhamdulillah, saya dapat je lecithin terus makan dan try pam lagi beberapa jam lepas tu . Susu mula keluar sikit-sikit dan esoknya masalah bengkak susu dah beransur hilang.Yang paling saya teruja, baru seminggu dalam pantang saya dah mula buat stok EBM . Masa anak sulung dlu tak macam ni dan stok susu saya hnya disimpan dalam freezer biasa.
.

Tapi kali ni smpai saya kena beli chest freezer dan sepanjang saya berpantang dekat 6 kali saya kena bengkak susu sampai demam. Nurse yang datang check tnya saya ada ambil apa-apasuplement ke? Saya jawab saya minum ESP dan nurse sendiri suruh saya stop dulu minum ESP bagi hilangkan bengkak susu. Rupanya, saya selalu bengkak susu sebab susu saya terlalu banyak. Dua atau tiga jam sekali saya mesti kena pam..
.

Sekarang chest freezer dah penuh, freezer biasa pun penuhl smpai takda ruang letak barang basah. Dalam masa 2 bulan sahaja saya buat stok EBM tu .Disebabkan saya bekerja, saya tak skip mengepam di tempat kerja. Ada kalanya susu yang saya pam tu terpaksa saya buang sebab bekalan susu untuk anak berlebih-lebih.
.
Sayu hati melihat susu dibuang ke longkang atau tanah. Sekarang, bagi mengelakkan susu dibuang, saya menjadi ibu susuan untuk bayi sebaya anak saya. Jadinya saya menyusu 3 orang dalam satu masa. Ank saya yang sulung, anak kedua dan anak susuan. Syukur Alhamdulillah, setelah 5 bulan bersalin dan menyusukan anak serta anak susuan, bekalan susu saya masih cukup dan dapat buat stok yang baru. Stok EBM yang lama saya terpaksa buang sebab dah tiada ruang.
.

Dalam sehari mengepam, saya dapat paling sikit 60 oz . (15 oz setiap kali pam, untuk 4 sesi nagi waktu yang sibuk) Tetapi selalunya saya akan buat 6 sesi mengepam jadinya 15oz x 6 sesi = 90oz. Bayangkan berapa banyaknya susu yang tersimpan. Alhamdulillah.. inilah pengalaman saya menggunakan produk ESP dari shaklee...

Sekian wassalam

CONVERSATION

0 comments: