Bagaimana Menghadapi Jerebu dan Cadangan Suplemen Ketika Jerebu Teruk

Hari ni bertalu-talu whatsapp masuk dan tanya kat saya, bagaimana nak hadapi jerebu dan cadangan suplemen sewaktu jerebu teruk.



Ok, first thing first.



APA ITU JEREBU?
(sumber : Kementerian Kesihatan Malaysia)
Jerebu adalah satu keadaan dimana partikel halus seperti debu, asap, gas pencemar dan habuk yang saiznya kurang dari 10 mikron terapung-terapung dan berkumpul di permukaan udara yang kering. Seringkali aktiviti manusia yang tidak terkawal seperti pembakaran hutan secara terbuka dan pelepasan asap industri menyebabkan pencemaran udara ini terjadi. Bagi mengukur tanda aras kualiti udara khususnya sewaktu jerebu, Indeks Pencemaran Udara (IPU) diperkenalkan. Sebagai contoh, jika IPU melebihi 200, ini menunjukkan kadar udara yang sangat tidak sihat dan boleh menyebabkan ancaman pernafasan.


SIAPA BERISIKO TINGGI KETIKA JEREBU?
1. Kanak-kanak
2. Orang Tua
3. Mengalami masalah paru-paru seperti asthma, radang paru-paru dan penyakit paru-paru kronik
4. Masalah jantung
5. Perokok 
6. Pekerja luar yang sentiasa terdedah kepada udara

Dalam kes saya dan anak-anak, kami tergolong dalam kategori 1 dan 3. Suami pula kategori 5 dan 6. Yang saya perasan, sepanjang jerebu teruk kali ini, tak pernah sekali pun kami kena serangan athma seperti tahun sebelumnya. Alhamdulillah. Sebab itu saya sering beri penekanan kepada pemilihan makanan yang sihat dan berkhasiat di samping pengambilan suplemen untuk meningkatkan tahap imun badan.

APAKAH SUPLEMEN WAJIB YANG KAMI AMALKAN KETIKA JEREBU?
Setakat ini, kami tak pernah tinggalkan suplemen asas untuk kesihatan total iaitu:
- Vita-Lea
- Vita-C Plus
- B-Complex
- Ostematrix
- OmegaGuard
- ESP

Untuk keadaan jerebu yang sangat teruk ini, kami tambahkan 2 item berikut:
- Nutriferon
- Performance Drink
- Vivix

Satu peket Nutriferon sehari banyak membantu kami sekeluarga untuk tingkatkan imun badan serta mengurangkan risiko akibat terdedah kepada bahaya jerebu.

Performance Drink pula bancuh sejuk-sejuk dapat mengekalkan jumlah cecair dalam badan dan mengelakkan tubuh daripada terhidrat yang boleh menjadi lebih kritikal sekiranya tidak dikawal. Tubuh badan yang terhidrat terlalu lama boleh merosakkan organ dalaman kerana organ dalaman memerlukan air untuk memproses.

Vivix, memang terkenal dengan jumlah antioksidan tertinggi dalam setiap sudu! Vivix juga membantu pesakit kanser untuk bina semula kekuatan dalaman dan melawan penyakit-penyakit yang ada. 

Sehingga hari ini, dah ramai yang beli Nutriferon dan Performance Drink sebab khuatir fenomena bekalan Nutriferon habis di pasaran seluruh dunia! Tengoklah penangan Nutriferon ni! Dah ramai yang guna, dah ramai yang rasi, dah ramai yang yakin dengan keberkesanannya.

Anda bila lagi?


CONVERSATION

0 comments: