TIPS SEGAR BUGAR KETIKA BERPUASA

Menjelang Ramadhan yang bakal menghampiri kita beberapa hari lagi, saya kongsikan serba sedikit tips agar kekal segar ketika berpuasa.

1. Banyakkan minum air masak di malam hari

Sesetengah orang suka meminum minuman yang sejuk dan berais ketika bersahur mahupun berbuka puasa.Tahukah anda sebenarnya meminum minuman berais ni hanya menyebabkan badan kita menjadi lemah ketika berpuasa. Seelok-eloknya banyakkan meminum air masak dan kurangkan minuman berais. Untuk mengelakkan badan terhidrat terutamanya ibu hamil dan menyusukan, adalah sangat digalakkan mengambil Performance Drink agar kekal terhidrat dan mengelakkan pitam.

*Sebotol Performance Drink berharga RM82.50 untuk 539gram. Berperisa Natural Orange sememangnya disukai ramai termasuk kanak-kanak dan orang dewasa.



2. Segerakan berbuka puasa

Berbukalah dengan segera dan jangan suka melengah-lengahkannya.

3. Amalkan memakan Buah Kurma.

Buah kurma ni banyak manfaatnya. Buah kurma mengandungi protein, vitamin B6, serat dan mineral. Ia juga dapat menjauhkan kita daripada berdepan dengan infeksi kulit selain melambatkan proses penuaan. Amalan memakan kurma adalah sunat. Ambil tiga biji kurma setiap kali berbuka kerana ia membantu mengembalikan semula paras gula di dalam darah ke tahap yang normal

4. Ambil makanan tambahan

Makanan tambahan yang saya maksudkan ialah vitamin dan multivitamin. Pengambilan vitamin bukan sahaja buat kita segar, tapi mampu memberikan kesihatan dan juga kulit yang cantik.
*Sebotol VitaLea hanya RM88.75 dan tahan sehingga 2 bulan.


5. Tidur yang cukup jangan melebih pula.

Terdapat satu hormon penting yang berfungsi untuk merangsang penukaran Glikogen menjadi Glukosa, hormon Glukagon/anti-insulin. Hormon ini pula dirangsang oleh kegiatan tubuh badan kita. Maksudnya kalau badan kita melakukan aktiviti yang tidak berlebihan ketika berpuasa ia akan merangsang pengeluaran hormon Glukagon yang akan merangsang penukaran Glikogen menjadi Glukosa dan sekaligus membekalkan tenaga pada badan kita. Kalau kita asyik tidur maka makin kuranglah tenaga badan disebabkan kadar gula di dalam darah yang dibiarkan turun secara mendadak. Kerana itulah orang berpuasa yang asyik tidur lebih penat daripada orang berpuasa yang aktif.

6. Beriadah

Di bulan puasa ni, eloklah anda lakukan aktiviti yang tidak memenatkan seperti banyakkan berjalan dan isikan masa dengan perkara yang lebih berfaedah.

7. Sahur jangan tak sahur!!

Ada yang memandang remeh tentang bersahur. Bersahur dapat membekalkan kita tenaga semasa berpuasa di siang harinya. Setidaknya, dengan bersahur dapat mengurang sikit rasa lapar kita ketika di siang hari.

8. Makan makanan seimbang

Walaupun berpuasa, kita tetap perlu mengamalkan asas makan secara sihat iaitu makan pelbagai jenis makanan secara sederhana dan seimbang. Kita digalakkan mengambil makanan dari semua kumpulan makanan berasaskan Piramid Makanan. Ini kerana tidak ada satu makanan yang dapat membekalkan kesemua nutrien yang diperlukan oleh tubuh kita. Makanan kita disarankan mengandungi kumpulan-kumpulan makanan berikut :

a. Nasi, roti, bijirin dan hasil bijiin.
b. Buah-buahan dan sayur-sayuran
c. Ikan, ayam, daging dan kekacang
d. Susu dan produk tenusu
e. Sedikit minyak, lemak, gula dan garam


Anda juga boleh merujuk suplemen yang dicadangkan ketika berpuasa di sini.

Untuk pesanan dan keterangan lanjut, sila hubungi:
Linda Ismail (SID 866459)
012 40 1604
sihatdengansaya@gmail.com

Selamat Berpuasa! 

CONVERSATION

0 comments: