SAYA SEPASANG KASUT, MENGGAMIT MEMORI LAMPAU

NOSTALGIA KASUT SEKOLAH

Jangan tengok brand ya. 
Serius saya beli murah je ni.
Bulan 7 tahun lepas kat Ipoh, waktu dok beli baju sekolah jenama Black Cat tu, aunty tu jual murah gila. Tak sampai RM20. Waktu tu tak terlintas nak beli lebih, sebab takut tak muat bila naik darjah 1 nanti.

Kasut Pallas Jazz ni antara yang popular zaman saya sekolah rendah dulu. Siapa pakai ni memang antara yang mak ayah poketnya tebal. Kalau dapat pakai kasut ni pun, semangatnya lain macam ke sekolah woi.

Sekarang ni, jenama macam Star Wars, Hello Kitty, Transformers, Frozen dan banyak lagi karakter kartun yang mendahului pasaran dan jadi rebutan kanak-kanak. Err, jujurnya saya pun berminat dengan design kasut Star Wars tu sebab tak payah kapur kasut 😜

Cerita pasal basuh dan kapur kasut menggamit kenangan silam sebenarnya. Sekitar tahun 90an, saya tinggal dengan opah di Talang, Kuala Kangsar. Waktu tu saya jadi pengawas sekolah rendah, tapi kasut tetap warna putih. Manja punya pasal, kasut sekolah saya selalunya arwah pah yang basuhkan. Dia jugalah yang kapurkan. Kadang-kadang buat muka kesian mintak Kak Nor buatkan. Kalau dah tak ada sapa-sapa jugak, Kak Fieza Ahmad akan jadi mangsa tolong basuh dan kapurkan kasut saya.

Terima kasih ye, tolong basuhkan kasut adik time tu. Sayang korang ketat-ketat! Kalau kak Amelia Ismail balik dari asrama, dia la pulak jadi mangsa basuh kasut saya, mangsa siapkan lukisan, kolaj dan segala hasil seni yang paling saya tak minat nak buat. Kalau bagi kerja matematik, yang tu paling laju dan bersemangat nak buat. Sebab tu buku teks add math kaler purple tu sanggup saya beli waktu Form 3, dan belajar sendiri. Err..tipula. Kak Amy ada gak jadi mangsa bila cuti semester tiba, dialah jadi rujukan bergerak saya. Mama pulak jadi kamus bergerak waktu tu. 

Naik sekolah menengah, sempatla pakai kasut putih 2 tahun je. Lepas tu kena lantik jadi pengawas sekolah sebab 'baik' sangat. Terus pakai kasut hitam, kulit pulak tu. Sampai mati saya takkan lupa jasa Kak Amy belikan kasut tu kat Campbell untuk adik manja dia ni. Bukan jenama Dr Martin, tapi bentuk lebih kurang. Kalau jalan tu, debuk debuk bunyinya. Love you Kak Amy.

Saya bersyukur dikelilingi orang-orang yang sentiasa sayang saya. Anda pula, masih ingat mereka di sekeliling anda? Jangan lupa doakan mereka sentiasa ya.

Oh ya! Peristiwa lupa basuh kasut hari ni, terima kasih juga pada kawan-kawan yang sudi kongsi tips dan petua (rasanya banyak yang kongsi berdasarkan pengalaman sendiri kan? Haha! ) Tak kisahlah, janji perkongsian anda suatu yang sangat bermakna buat saya dan kemungkinan juga buat mak-mak yang senasib dengan saya hari ini.

Mulai minggu depan, saya akan mulakan kerahan tenaga untuk Muhammad basuh kasut sendiri. Mama nak rehat pulak naa. InsyaAllah kita ajar dan dia belajar dari sekarang. Cuci pakai BasicH je, InsyaAllah mudah je nanti jadinya.

Ok mak-mak semua. Kita tidur dulu. Anak nak sekolah ni wei. 😅

Assalamualaikum.
Oyasuminasai!

#minggukeduasekolah

CONVERSATION

0 comments: