TIPS SOLAT TERAWIH DI RUMAH BAGI YANG TIDAK HAFAL SURAH

Saya kongsikan tip yang diberi ikeh sahabat saya Siti Sabrina. I love her posting. Knowing her and the transformation membuatkan saya sangat tersentuh, dan terus jadi idola saya bahawa manusia boleh berubah.


Jom baca bagaimana nak solat terawih untuk yang belum hafal surah lain.

Ada berita baik untuk sahabat muslimat yg looking forward for solat tarawih Ramadhan tahun nih. Yg selama nih mungkin ada beberapa kekangan untuk join solat tarawih jemaah di masjid kerana ada anak kecil dan sebagainya, tetapi sgt teringin utk mempelbagaikan bacaan alquran dalam solat tarawih spt imam di masjid malangnya tidak menghafal al-Quran dan terpaksa bersolat sendirian di rumah.

Well, we still can do that. So persoalannya, are we allowed to hold the mushaf while praying? The answer is yes, based on the fatwa we are allowed to do so tp cuma dlm solat sunat sahaja dan tidak pada solat fardhu. 

So sy ada buat sedikit "experiment" utk tata cara bg muslimah bersolat sambil holding the mushaf. Klau takde Quran stand, sebaiknya solat bersebelahan katil or meja or cari something higher dan letakkan quran pd nya, selepas takbiratulihram kita capai alquran dan baca then letak semula untuk rukuk, pastikan page dah dibuka siap2, and here are things to take notes;

1) beware lengan tu, klau pakai long sleeve pun, dlm keadaan mengangkat tangan sambil memegang mushaf itu, terlekung akan terselak dan menampakkan lengan. So samaada pakai handsocks or pakai je jubah/abaya kerana ia lebih selesa klau nak solat sambil holding mushaf.

2) jgn lipat muka surat al-Quran dan jangan letak di atas lantai, klau boleh elak solat mengadap kipas. 

3) sebelum mula solat, plan dulu surah apa nak baca or nak mula with which ayat for each rakaat. 

But don't do this when you are praying in jemaah. Dalam jemaah, hanya 1-2 org ma'mum shj dibolehkan utk holding mushaf dgn sebab utk check dan perbetulkan bacaan imam. And don't do this kalau rasa tak boleh focus dlm solat, kerana tuntutan solat lebih pd kekusyukkan. 

InshaAllah, Ramadhan tahun nih akan lebih bermakna kerana dapat perbanyakkan bacaan alquran di dalam solat dan di luar solat. Sama2 kita usahakan lillahita'ala.

Wallahua'lam.


CONVERSATION

0 comments: