Penipuan jual iPhone dengan menukarkan set display atau casing kinimenyerang warga Ipoh

AWAS! Sindiket penipuan jual iPhone tukar kepada set display/casing menyerang orang-orang Ipoh dan sekitarnya!


Baru terjadi tadi di kedai kawan saya di Station 18, Ipoh.
Kejadian manis buat staf.
Fuh! Nak bercerita pun rasa kesian kat budak tu..
Tapi kena cerita jugak supaya orang lain berhati hati.
Baru sejam tadi ade seorang macam perwatakkan cina datang ke kedai sembang sembang ngan sorang staf tu.
Ntah ape di bualkan sambil tunjuk tunjuk fon tu.
Ambe pun tenung je dari jauh aksi aksi mereka. Datang pulak bos besor marah mereka.
Tapi tak abis di situ. Sambung lagi berbual setelah bos itu pergi jauh.
Tak lama selepas berbincang staf tu pun bayar le RM 450 nilai fon yg ingin di jual. Kata cina tsbut dia kalah jack port nak balik thailand sebab tu nak jual murah murah. Nape tak tolak kedai, cina tu kata org tuduh dia curi fon.. hmm... mula mula di menawarkan harga iphone 6 tu dengan harga RM 600.. jadi rundingan harga sehingga jadi RM450.
Selesai membayarnya, cina tu kelam kabut suruh staf tu simpan fon tu dalam poket. Staf tu pun simpan dalam poket lelaju gak. Sekali fuh tak lama kendian datang sorang staf lain kata nak cek fon tu. Yelah kan teruja siot dapat iphone ngan harga RM 450. sekali on on tak mau. Tengok bawah tempat charger dan akhirnya terlihat kosong sahaja.. Fuh! Ambik kau fon DISPLAY je dia bagi..
Pada mulanya staf tu cek fon tu original, fon tu elok berfungsi, siap cek imei lagi, set original. Sekali dia telah memperdaya dengan menukarkan set original dengan set fon DISPLAY. alhamdulillah......... jadikan ini semua pengajaran.. terlepas di dunia, di akhirat merangkak lah dia mencari staf tu nanti...
Jadikan cerita ini pengajaran ye semua. Berhati hati lah jika ade orang menawarkan fon yg harga nye jauh jauh lebih murah dari kedai....
Jangan kecam ye. Ni sebagai peringatan tuk kita semua.. dan pengajaran buat kami...
Wassalam~
Posting asal di sini : Intan NurFatiha

Modus operandi mereka, jual iphone6 dgn muka kesian, pastu bila orang dah bayar, dia tukar dengan casing/set display je. Dah ramai yang kena, modus operandi yang sama. Orang ni beroperasi dari N9, Kajang dan sekarang di Ipoh.

Nak beli fon, biarlah cari tempat yang betul.
Jgn terpedaya dgn fon murah.
*ada jugak kes yg tak sedar/pukau bila beli fon ni.

Ini antara yang berlaku pada tahun lepas, dan semua akui orang yang sama, modus operandi yang sama. Tak mustahil sasaran seterusnya di kawasan utara atau seluruh Malaysia.


CONVERSATION

0 comments: