Oh! Kelemumur membiak di kepalaku!

photo credit to Google

Dengar je dah geli
Nampak je dah geleman
Pegang je dah tak tentu hala
Inikan pula bila kelemumur orang terkena pada kita

Pernah tak naik LRT atau bas, sedang berhimpit-himpit tu, ada pulak yang garu-garu kepala, tepuk-tepuk baju dan tiba-tiba nampak debu-debu putih berterbangan ke arah kita?

Apa reaksi anda?

Nak jerit, malu.
Nak tutup hidung, muka, badan...rasanya tak cukup tangan nak cover semua tubuh badan kita yang comel lote tu.

Geli geleman tak?

Eeeewwwwwwwww!!!! Itu je mampu saya kata.



Situasi baru-baru ni buat saya rasa geli geleman yang terlampau. Saya di surau waktu tu (tak perlu saya nyatakan surau mana la ye). Kebetulan hari tu saya berbaju hitam ala-ala cerita Wanita Bertudung Hitam cum Perempuan Melayu Terakhir.

Sedang saya duduk di lantai surau dan berkemas, ada seorang kakak sebelah saya ni bukak tudung dia dan kibaskan. Nak dijadikan cerita, saya pun nampak lah debu-debu halus ni berterbangan dan bertaburan atas baju dan seluar saya.

Ya Allah...gelinyaaaaaaaaa...lepas tu dia kibas-kibaskan rambut pulak! Saya tak sempat nak lari dah, datang lagi debu-debu gelombang kedua ke arah saya. Terkedu saya sebentar. Di rambutnya, ternampak serpihan putih yang berterabur dan sah-sah itu KELEMUMUR!

Wahai kaum wanita, bertudung tidak bermakna kita tidak perlu menjaga kebersihan rambut. Malahan, Islam sangat menuntut umatnya menjaga kebersihan tanda peribadi kita. Mungkin bagi kita, kelemumur itu dapat dilindungi dengan hijab di kepala. Namun fikirkanlah akibatnya bila kita bukak hijab itu di khalayak ramai terutamanya ketika hendak solat. Masya Allah, saya jamin orang sekeliling pun akan menyumpah dan sekaligus mengundang dosa mengumpat dan mengeji anda.

Saranan saya, jagalah kebersihan rambut kita; bukan sekadar luaran.
Perlukan tips merawat kelemumur?
Jangan lupa ikuti entri saya yang seterusnya ya!

Salam Sayang,
Linda
012-9401604 (sms/whatsapp)
fb.com/SihatDenganSaya

CONVERSATION

0 comments: